Co jeść, by czuć się lepiej?

O tym, że to, co jemy, jest niezmiernie ważne dla naszego organizmu, mówi się już od dawna. Internet atakuje nas receptami na zdrowie, trudno z tego szumu informacyjnego wyłowić coś wartościowego. Dlatego cieszą mnie takie publikacje, jak „Dieta w chorobach autoimmunologicznych. Co jeść, by czuć się lepiej?” pod redakcją naukową Mirosławy Gałęckiej.

 

Doktor nauk medycznych Mirosława Gałecka jest specjalistą chorób wewnętrznych i pionierką diagnostyki mikroflory jelitowej oraz alergii IgG-zależnej w naszym kraju. Pani doktor w swojej praktyce kieruje się zasadą, że zdrowie zaczyna się w jelitach.

 

I o jelitach jest to książka. Tak, tak! Autorki z Instytutu Mikroekologii w Poznaniu przekonują m.in., że nadmierna przepuszczalność jelitowa może mieć wpływ na cały nasz organizm – począwszy od biegunek, zaparć, jelita nadwrażliwego, trądzik, atopowe zapalenie skóry, łuszczycę, nawracające infekcje górnych dróg oddechowych, choroby tarczycy, migreny, a nawet depresję.

 

Ty worku bakterii!

 

Z lektury tej książki dowiedziałam się, że „modelowy organizm człowieka” składa się z ok. 30 bilionów komórek oraz 39 bilionów… bakterii! Większość z nich zasiedla przewód pokarmowy. Jesteśmy więc takimi „workami na bakterie”… O te bakterie trzeba dbać. Bo to dobre bakterie.

 

Jednak jeśli odżywiamy się źle, to dobre bakterie nie mają co jeść, wymierają, a w ich miejsce mogą pojawiać się niekorzystne mikroby!

 

Mało tego. Aktualne dane naukowe wskazują, że jelita to nasz „drugi mózg” – mikrobiota jelitowa oddziałuje na mechanizmy neurologiczne, poznawcze, a nawet na nasze zachowanie. Ta mikrobiota kształtuje się całe życie, ale kluczowe dla niej jest pierwsze 1000 dni życia każdego człowieka – od poczęcia do ukończenia drugiego roku życia. A więc niezmierne ważne jest, jak odżywia się kobieta w ciąży!

 

Bez glutenu, bez laktozy

 

Autorki proponują dietę eliminacyjną – bez glutenu, bez laktozy. Podkreślają, że każdy powinien dobrać sposób odżywiania dokładnie pod siebie. Podpowiadają, czym zastąpić te dwa składniki, aby nie doszło do niedoborów pokarmowych. Dietę proponują zmienić w trzech krokach, nie na hurra.

 

Czego jeszcze dowiedziałam się z tej publikacji? Jak wybrać najlepszy probiotyk, dlaczego powinniśmy jadać zielone banany oraz zimny makaron, jak ustrzec się przed nadmierną ilością chemii w produktach spożywczych, jak dobrze gotować kasze…

 

Świetnym dodatkiem są przepisy – bez glutenu, mleka i jajek. Nawet jeśli ktoś nie chce zupełnie wyeliminować tych alergenów, to dzięki recepturom na końcu książki może je ograniczyć.

 

Choroby autoimmunologiczne dotykają coraz więcej osób. To m.in. Hashimoto, cukrzyca insulinozależna, stwardnienie rozsiane, reumatoidalne zapalenie stawów czy bielactwo.

 

Redakcja naukowa: Mirosława Gałęcka
Autorzy: Anna Bartnicka, Katarzyna Drews-Raczewska, Joanna Dronka-Skrzypczak, Mirosława Gałęcka, Zuzanna Łukaszewicz

Tytuł: Dieta w chorobach autoimmunologicznych. Co jeść, by czuć się lepiej?
Wydawnictwo: PZWL
Rok wydania: 2017

Książkę polecam zamówić w księgarni PWN.

 

Karolina Osińska-Marcińczyk

 

Wpis powstał przy współpracy z Wydawnictwem PWN.

3 myśli na temat “Co jeść, by czuć się lepiej?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *