Kampania „Aktywni od dziecka” – niech Twoja pociecha się rusza!
Rusza ogólnopolska kampania edukacyjna dla rodziców „Aktywni od dziecka”. Kluczowym jej celem jest zwrócenie uwagi osób dorosłych na rolę ruchu w prawidłowym rozwoju nie tylko fizycznym, ale również psychicznym i emocjonalnym najmłodszych. To przecież na opiekunach – m.in. rodzicach i dziadkach – spoczywa odpowiedzialność za zachęcanie i inspirowanie dzieci do ruchu.
– Często zapominamy, jak ważne dla prawidłowego rozwoju zdrowego organizmu i kształtowania pozytywnych cech charakteru są sport i aktywność fizyczna – mówi Joanna Skoczeń, prezes zarządu VanityStyle, firmy, która zainicjowała kampanię. – Żyjemy w czasach, kiedy komputer, telewizor czy tablet są dla naszych dzieci alternatywą dla ruchu i zabawy z rówieśnikami. Zabiegani i zapracowani, mamy skłonność do przenoszenia odpowiedzialności za prawidłowy rozwój naszych pociech na placówki oświatowe, takie jak szkoły czy przedszkola. Pamiętajmy jednak, że to przede wszystkim rodzic jest dla dziecka drogowskazem i to jego rolą jest kształtowanie w nim pozytywnych wzorców oraz zachęcanie do aktywności już od najmłodszych lat.
Z badań wynika, że aż 80 proc. dzieci w Polsce nie rusza się nawet godziny dziennie! A to według Światowej Organizacji Zdrowia powinna być norma. Za to 63 proc. regularnie ogląda telewizję – średnio 1 godzinę i 23 minuty dziennie w dni robocze oraz 1 godzinę i 43 minuty dziennie w weekendy. Jeśli dodamy do tego korzystanie z innych mediów, np. granie na komputerach lub konsolach, korzystanie z aplikacji mobilnych czy oglądanie video w Internecie, okazuje się, że dzieci w cyfrowym świecie spędzają niemal dwie godziny dziennie w dni robocze i ponad 2 godziny i 40 minut dziennie w weekendy. Jak wynika z badań, 31,2% ośmiolatków w Polsce ma nadmierną masę ciała, a z otyłością zmaga się 12,7 proc. z nich. Dodatkowo co dziesiąty drugoklasista ma nieprawidłowe wartości ciśnienia tętniczego.
Sytuację chcą zmienić organizatorzy kampanii informacyjnej „Aktywni od dziecka”, którzy za cel postawili sobie przede wszystkim edukowanie rodziców. W ramach akcji zostały również przygotowane książeczki-cegiełki „Odkrywam swoje sportowe pasje”. Całkowity dochód z ich sprzedaży zostanie przekazany na wsparcie podopiecznych Fundacji Niezwyciężony, której celem jest propagowanie wśród dzieci i młodzieży sportu oraz pomoc w trudnych sytuacjach życiowych. Trzy książeczki adresowane do dzieci w wieku 3-4, 5-7 oraz 8-9 lat zostały stworzone pod nadzorem merytorycznym psycholog Agnieszki Opach.
W ramach kampanii została też przygotowana informacyjna strona internetowa www.aktywnioddziecka.pl, z której rodzice będą mogli dowiedzieć się, jak ruch wpływa na rozwój psychofizyczny dzieci. Zawarte w serwisie artykuły, inspiracje i porady ekspertów pomogą im także w przyjazny sposób zachęcić swoje pociechy do uprawiania sportu i podejmowania aktywności o charakterze ruchowym.
– Celem Fundacji Niezwyciężony jest promowanie wśród dzieci i młodzieży aktywnych działań ukierunkowanych na zmianę otaczającej je rzeczywistości, a także wspieranie i inspirowanie ich w walce o swoje marzenia – mówi Jagoda Pisarczyk, prezes zarządu Fundacji Niezwyciężony. – Poprzez zajęcia sportowe chcemy im pokazać, że nie ma rzeczy niemożliwych i mimo przeciwności losu należy być niezwyciężonym i dążyć do realizacji swoich planów oraz ambicji.
– Aktywność ruchowa dziecka oddziałuje nie tylko na jego rozwój fizyczny, ale również emocjonalny, społeczny i umysłowy. Dzieci uczą się wówczas radzić sobie z trudnościami, stresem oraz napięciem, przeżywaniem porażek i sukcesów – mówi psycholog Agnieszka Opach z Centrum Terapeutyczno-Rozwojowego Holipsyche, która od dziesięciu lat pracuje z dziećmi i młodzieżą.
Opr. Karolina Marcińczyk
Akcja-rewelacja! Popieram ze wszystkich sił!
Bardzo fajna kampania na pewno wiele osób się pod tym podpisze 😍
Bardzo pozytywna kampania, oby więcej takich było 🙂