Korzyści z uprawiania jogi

Joga to nie tylko rodzaj aktywności fizycznej, ale też cały system filozoficzny. Dobroczynnie wpływa ona na ciało i umysł. Jakie są korzyści z uprawiania jogi?

 joga2-mamkowo-mwo

Mogłabym pisać o tym i pisać. Dziś jednak krótko i ogólnie: joga zwalcza stres i złe nawyki; poprawia metabolizm; pomaga oczyścić ciało z toksyn; pomaga zmienić nawyki żywieniowe. A do tego: jogin może poznać naturę rzeczywistości poprzez odpowiedni trening ciała, medytację i przestrzeganie zasad etycznych…

 

Zapytajmy eksperta

O korzyści płynące z uprawiania jogi zagadnęłam Elę Marcińską:

 

Zostałam zaproszona przez Karolina Osińska-Marcińczyk do bycia ekspertem w kwestii jogi.
„Ekspert to człowiek, który przestał myśleć – on wie.” Frank Lloyd Wright.
„Ekspert to ktoś, kto ma coraz większą wiedzę w coraz mniejszym zakresie, aż wreszcie wie absolutnie wszystko o niczym.” Augustyn Bloch.
Tyle mówią wikicytaty. Nie czuje się ekspertem nijak.
– Pisze tekst na temat jogi. Napisz dwa/ trzy zdania o wpływie jogi – zagadnęła mnie Karolina.
– A dla kogo ten tekst ?
– Dla mam.
Hm. Dwa/trzy zdania się nie da, ale jakby nie było, doświadczam od lat bycia mamą, od lat bycia z jogą, więc obiecuję, że coś napiszę.
Pytam obiektu mej rodzicielskiej miłości.
– Synu, czy masz jakieś szczególne obserwacje co do swojej mamy – joginki? Patrząc twojej perspektywy: co mi daje joga? – zagajam z matczyną naiwnością. (syn lat 20+)
– Jeśli masz nadzieję, że powiem, że jakąś super cierpliwość albo coś w tym stylu, to…. uhm, uhm…
(hehe – koniec złudzeń; ja i joga lat 10 +/- )
– Bez sensu pytanie, trudne, nie mam porównania, nie znam innych mam na codzień.
Koniec dyskusji.
Zapytuję wszystkowiedzącego googla: „Korzyści z uprawiania jogi” . Milion stron. Z każdej perspektywy – ciała, ducha, umysłu, na zewnątrz i wewnątrz. Każde kolejne słowo będzie powieleniem.
Zacytuję zatem swojego nauczyciela, prof. Leszka Kulmatyckiego, który tak oto napisał o pewnej szczególnej, jogowej ścieżce :
„Kiedy ktoś mnie pyta, co ćwiczenia relaksacyjne jogi nidry mu dadzą, jakie korzyści może mieć z tego rodzaju ćwiczeń, odpowiadam, że tego rodzaju doświadczeń nie można uogólniać, sam musi się przekonać. Gdy spróbuje, będzie wiedział, a do tego w bardzo specyficzny sposób w odniesieniu tylko do siebie”[1].

W Polsce pionierem jogi był prof. Wincenty Lutosławski, filozof, stryj znanego kompozytora – Witolda. To choroba skłoniła go do poszukiwania pozamedycznych sposobów zwalczania przewlekłych dolegliwości. On to opracował pierwszy w Polsce podręcznik jogi – wydany w 1909 r.[2].

 

Co z tym metabolizmem?

Pozycje i postawy medytacyjne jogi zwą się asanami. Powodują one usprawnienie metabolizmu. Jak? Spalamy kalorie i oczyszczamy organizm z toksyn.

Przeciętnie osoba ważąca 70 kg w ciągu godzinnej sesji jogi spali 175 kcal. Niby niewiele, będą to jednak kalorie tracone efektywnie.

Jeśli jeszcze się zastanawiasz, czy joga jest dla Ciebie, napisze tylko: podczas uprawiania jogi pracują wszystkie mięśnie, absolutnie! W pozycjach stojących np. pracują głównie mięśnie nóg i brzucha, w skłonach – znów mięśnie brzucha, ale też klatki piersiowej i grzbietu, w pozycjach skręconych – brzuch i biodra, w pozycjach odwróconych i wygięciach do tyłu – plecy i ramiona oraz brzuch.

 

Joga zwalcza stres

Uprawianie jogi pokonuje też stres[3] przełączając organizm z trybu funkcjonowania współczulnego na przywspółczulny. Ten z kolei pobudza pracę przewodu pokarmowego i jego gruczołów oraz przyspiesza procesy trawienia. Z badań przeprowadzonych przez naukowców z amerykańskiego Boston University School of Medicine wynika, iż wystarczy godzinna sesja jogi, by w mózgu uaktywniły się ośrodki, odpowiedzialne za walkę z depresją, rozdrażnieniem i złym samopoczuciem[4].

Dlatego też joga polecana jest kobietom w ciąży[5]. Według legendy to bóg Siwa wymyślił jogę dla swojej żony Parwati, aby utrzymać ją w zdrowiu i urodzie.

Słowo joga w sanskrycie oznacza scalanie, łączenie, wysiłek, ujawnienie, metodę.

Tekst: Karolina Osińska-Marczińczyk

Foto: Marek Wolański

Przypisy:

[1] L. Kulmatycki, Joga nidra, sztuka relaksacji, KiW, Warszawa 2004.

[2] W. Lutosławski, Rozwój potęgi woli przez psychofizyczne ćwiczenia według dawnych aryjskich tradycji oraz własnych swoich doświadczeń, Warszawa 1909.

[3] Patrz też: K. Osińska-Marcińczyk, Jak walczyć ze stresem?, http://mamkowo.pl/jak-walczyc-ze-stresem, dostęp 7 września 2016 r.

[4] Joga sposobem na depresję, http://www.fit.pl/mobi/110/joga-sposobem-na-depresje,15.html, dostęp 7 września 2016 r.

[5] K. Osińska-Marcińczyk, Czego nie mówić kobiecie w ciąży?, www.mamkowo.pl/…, dostęp 7 września 2016 r.

Zapisz

Zaciekawiło Cię to? Proszę podaj dalej!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *